De Amsterdamse aanbieder van zakelijke trainingsprogramma’s Lepaya meldt 38 miljoen dollar op te hebben gehaald bij investeerders, wat neerkomt op ruim 35,5 miljoen euro.

De investeringsronde wordt geleid door de Nederlandse durfinvesteerder Endeit. Ook het Franse investeringshuis Educapital, het Singaporese technologiefonds Mars Growth Capital en de bestaande investeerders Target Global uit het Verenigd Koninkrijk en het Nederlandse Mediahuis Ventures leggen geld in. Op welk bedrag Lepaya wordt gewaardeerd, vermeldt het bedrijf niet.

Trainingsprogramma’s voor medewerkers

Het in 2018 opgerichte Lepaya biedt individuele trainingsprogramma’s aan voor personeel, bestaande uit een mix van online cursussen en gesprekken met coaches. Het bedrijf geeft onder meer aan de miljoenen te gebruiken voor de ontwikkeling van toepassingen rondom kunstmatige intelligentie bij zijn diensten. Zo werkt de startup sinds kort met AI-coaches, die de leerstof aan het niveau van iedere individuele student zou kunnen aanpassen.

Lepaya haalde eind 2021 ook al 35 miljoen euro op bij investeerders. Het plan was indertijd om te groeien door middel van overnames, zei oprichter René Janssen tegen Business Insider. “We hebben te maken met een behoorlijk gefragmenteerde markt. Het is interessant om meer kleinere spelers aan je te binden, dan kun je sneller groeien dan als je het allemaal zelf gaat doen.”

In deze missie is het bedrijf geslaagd. Lepaya heeft de afgelopen twaalf maanden drie branchegenoten ingelijfd: het Britse Speak First, het Duitse vCoach en het Nederlandse Krauthammer. De startup rept over een "verdrievoudiging van de omzet" sinds de investering van eind 2021, zonder erbij te vermelden hoe hoog die omzet precies is.

LEES OOK: 3 dingen waar je rekening mee moet houden als je artificial intelligence in je bedrijf wilt gaan gebruiken, volgens de CEO van Anthropic